پيامبر صلى الله عليه و آله :
دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده اند و از دست بدبختان به زور گرفته مى شود پس خوشبخت ترين مردم، بى ميل ترين آنان به دنيا و بدبخت ترين مردم، مايل ترين آنان به دنياست. اعلام الدّين فی صفات المومنین ص 342 - بحار الانوار (ط-بیروت) ج74 ، ص185
از هنرمندان باید به تناسب شرایط توقع داشت
سیدعباس صالحی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: «اگر از اهالی فرهنگ و هنر توقع امیدآفرینی در بین ملت را داریم باید طوری حرکت کرد که اگر هنرمندان در جامعه امید آفرینی میکنند، خودشان خالی و تهی از امید نباشند.» گزارش امضای تفاهمنامه صندوقهای اعتباری هنر و کارآفرینی امید را در صفحه 6 بخوانید.
سیدعلی احمدی تهیهکننده برنامه خندوانه: ارادهای برای حذف «خندوانه» در رسانه ملی وجود ندارد بنابراین از رسانهها درخواست میکنم ضمن رعایت اخلاق حرفهای به این خبر خلاف واقع دامن نزنند. پخش نشدن تکرارهای «خندوانه» و «قاچ» با هماهنگی بوده است و این درخواست در روزهای مابین همه فصلهای «خندوانه» وجود داشته است.
دولت «گاندو» را سانسور نکرده است
علی ربیعی سخنگوی دولت: «من خودم بخشهایی از سریال «گاندو» را دیدم. امیدوارم از جهت سناریو و ساخت هم بهتر در این فیلم کار شود. ولی اینکه ما بگوییم چیزی پخش نکنید، چنین چیزی از سوی دولت نبوده و من باز هم اعلام میکنم.»
تیرآرت، جشنوارهای برای نمایش و فروش
مهمانی رنگ و نقش در چارسو
مریم درویش
خبرنگار
شکلگیری رویدادی بینالمللی برای معرفی هنر معاصر و پیشرو ایران، از سالها پیش مورد توجه فعالان حوزه تجسمی قرار گرفته اما اقدام عملی برای آن صورت نگرفته بود. سرانجام تیر ماه 97 نخستین قدم برای برگزاری چنین رویدادی برداشته شد تا تعدادی از گالریهای تهران با رعایت استانداردهای بینالمللی برگزاری آرتفر، در کنار هم قرار گیرند و نخستین دوره از «تیرآرت» را برگزار کنند. این رویداد توسط هرمز همتیان، مدیر گالری زیرزمین دستان راهاندازی شد و مدیریت آن را مریم مجد، از مدیران گالری اثر بر عهده دارد. اگرچه شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی باعث شد تیرآرت در نخستین قدمها نتواند به رویدادی بینالمللی تبدیل شود، اما گردآمدن گالریهای تهرانی در کنار یکدیگر نیز اتفاقی کمسابقه بود که در این رویداد محقق شد. امسال دومین تیرآرت با کسب تجربه از دوره قبلی و افزایش اقبال گالریداران، توانست شکل جامعتری به خود بگیرد. مشارکت 20 گالری از تهران و شهرستانها و ارائه آثار بیش از 100 هنرمند در شاخههای نقاشی، عکاسی، مجسمه و دیجیتالآرت، فضایی را ایجاد کرده تا همه مخاطبان با سلیقههای گوناگون از دیدن این مجموعه راضی شوند. اگرچه بیشتر آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است متعلق به سالهای اخیر بوده و نشان دهنده ویژگیهای هنر امروز ایران هستند، اما مخاطبی که در همه غرفهها دقیق شود میتواند تابلوهایی از سهراب سپهری و محسن وزیریمقدم را نیز در این میان ببیند. تیرآرت در کنار نمایش آثار هنری و فروش آنها به مجموعهداران، بخش پژوهشی و نظری را هم مورد توجه قرار داده و نشستهای تخصصی را توسط کارشناسان هنر برگزار میکند. این نشستها با حمایت بنیاد لاجوردی و هر روز در دو نوبت ساعت 16 و 18.30 با حضور افرادی مانند پوریا جهانشاد، همایون سیریزی، میشل دویلده، امیرعلی قاسمی، هنگامه معمری، حمیدرضا ششجوانی، فروزان فرازی، مرداویج توکلی، آیدین خانکشیپور، بهنام کامرانی، سیفالله پویا راد، بهرنگ صمدزادگان و... برگزار میشود. تابلوهایی از نقاشان شناخته شدهای مانند مهرداد محبعلی، علی نصیر، ایمان افسریان، داوود زندیان، پری یوش گنجی، نصرالله مسلمیان، علیرضا اسپهبد، بزرگمهر حسینپور، کوروش شیشه گران، فرح اصولی، ارسیا مقدم و... در کنار آثار هنرمندان جوان قرار دارد.
حافظ، یادگار میرزا محمدخان
الهام فخاری
عضو شورای شهر
میرزا محمدخان قزوینی مشهور به علامه قزوینی (۱۱ فروردین ۱۲۵۶ تهران - ۶ خرداد ۱۳۲۸ تهران)، ادیب و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران بود که تصحیح دیوان حافظ با همکاری قاسم غنی یادگار دوره اقامت او در تهران است.
ادبیات کلاسیک پارسی را برخوردار از ویژگیهای برجستهای ازجمله جاری بودن بر زبان همه مردم و زندهبودن در اکنون برشمردهاند. هر یک از ما بخوبی میتوانیم بیتهایی از سرودههای سعدی، فردوسی و حافظ را به یاد آوریم و بر زبان جاری کنیم. چنان نام حافظ را به کار میبریم که گویی همهنگام و همپایهایم، دوست و همپیمانهایم. گرچه درونداشت و سبک سرودهها بر چگونگی ارتباط با مخاطب اثرگذار است ولی چنین همزیستی با حافظ را بویژه وامدار کسانی چون محمد قزوینی هستیم. تصحیح نسخههای کهن و آثار ادبی را میتوان روزآوری و پیونددهی برای آیندگان دانست. مصحح است که با کار کانونمند و تخصصی اثر ادبی کهن را روزآمد و قابل اعتماد میسازد و با اعتبار خویش موجب بهکارآوری و رونق دوباره آثار میشود. محمد قزوینی به واگوی برخی پژوهشگران، بنیانگذار زبان پارسی به روش نوین است و تاریخ و فرهنگ ادبیات ما وامدار تلاش دانشپژوهانه او است. ویژگیهای زندهیاد محمد قزوینی را دقت، پایبندی به دانشپژوهی، امانتداری و سختکوشی برشمردهاند و چنین دستاوردهای مانا و زنده و ارزندهای هم نمیتوانست بیبهره از این ویژگیها باشد. دکتر مرتضایی در توصیف این مرد بزرگ میگوید: «... پشتکار و اعتقاد قلبی به کار خود داشت و برای مخاطبانش احترام قایل بود...». از جمله یادگاران کوشش او مرزباننامه و تاریخ جهانگشای جوینی هم در میان ایرانشناسان و شرقشناسان آوازه جهانی دارند. زندگینامه او را که بازخوانی کنیم به پیشینه فرهنگی و آموزشی و آوازه سختکوشی، درستی و دقت پدرش اشاره شده است. در کنار او فرزندان شیخ فضلالله نوری علم نحو و فرزندان فروغی پدر، عربی آموختند و او از ایشان زبان فرانسه خود را بهبود بخشید. آنچه میتوان دریافت زندهیاد قزوینی کوشا و جوینده زیست و اکنون دستاورد تلاش او به سادگی در اختیار نسلهایی چون ما قرار گرفته است. بازخوانی زندگینامهاش برای خواندن مرزباننامه به تصحیح او پرانگیزهام کرد. محمد قزوینی که زاده و بزرگشده تهران بود و نامآوری جهانی شد، سرمایه هویتی دیگری برای ما است؛ یکی دیگر از نمادهای روشمندی، پایبندی علمی و دقت و تلاش پیگیر، مردی برخاسته از تهرانِ پرمایه و سازنده بوده است.
مهدی شادیزاده
کارگردان
آیین رونمایی از مستند «همراه با باد» به کارگردانی مهدی شادی زاده که درباره عباس کیارستمی است و نمایش آن در گروه هنر و تجربه دنبال خواهد شد در موزه سینما برگزار شد.
اینکه ایده فیلم از کجا به ذهن من رسید را باید از جمله خود آقای کیارستمی پیدا کرد. او میگوید: «اگر آرام و صبور قدم بردارید ایده خودش به سراغ آدم میآید.» پس ایده وجود دارد. من درباره این مستند میدانستم که شروع مستند را باید از قبرستان بگیرم و پایان آن را هم میخواستم مثل فیلمهای خود آقای کیارستمی امیدبخش و پرعشق تمام کنم. یعنی من با یک شروع و انتها فرم هنری کار خود را پیدا کردم. بعدتر که مقداری مستند را جلو بردم و فرم اول را پیدا کردم، به دریچهای نیاز داشتم که از آن عبور کنم و شکل داستان خود را جلو ببرم. نکته مهم و قابل تقدیر این بود که من در ساخت این فیلم این شانس را داشتم که لطف احمد و بهمن کیارستمی فرزندان آقای کیارستمی را در کنار خود تجربه کردم و همین لطف باعث شد من به منزل این هنرمند که آثار بسیار و کمتر دیدهشده و حتی دیدهنشدهای در آن وجود داشت دسترسی پیدا کنم. پس ورود من به خانه یکی از مهمترین آرتیستهای ایران و جهان دریچهای برای فیلم من شد. طبیعیاست که فیلمساز وقتی میخواهد از یک شخصیت مستندسازی کند با دو مسأله روبهروست. اگر آن شخصیت زنده باشد که خب میتواند فرم پرتره کار کند و از صحبتها و فرمهایی با حضور خود آن شخصیت استفاده کند. اما وقتی مثل فیلم من شخصیت ما در قید حیات نیست، پس مجبوریم به آنچه از او به یادگار مانده و مادهخامهایی دیگر استفاده کنیم. خلاصه اینکه من برای شروع و پایان این ایده را داشتم که از قبرستانی که آقای کیارستمی در آنجا مدفون هستند شروع کنم و از دریچه خانه او به پایانی برسم که اول قرار بود مقبره خیام باشد و نهالی که آنجا کاشته شده بود. اما بعدتر نظرم عوض شد و فیلم را مثل خود آقای کیارستمی با عشق و دوستی و محبت تمام کردم و نه با تصویری دیگر از مرگ و قبرستان.
به مناسبت سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع)
درسوگ امام آگاهی بخش
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
دوران زعامت دینی امام جعفر صادق (ع) با پیچیدگیهای سیاسی – اجتماعی بسیاری همراه بود. تقریباً نیمی ازاین دوران با عصر خلافت امویها (132-114ه.ق) و نیمه دیگر آن با روزگار روی کارآمدن عباسیان هم زمان شد. درنیمه اول این دوره پرتحول، قیامهای کوچک و بزرگی به وقوع پیوست که قیام «نفس زکیه»، برادرش«ابراهیم»،«زیدبن علی» و«ابومسلم خراسانی» مهمترین آنها به شمارمی روند که زمینه سازتحمیل فشارهای سیاسی فراوانی علیه امام(ع) شدند. دامنه عصیان و سرکشی به حوزه چالشهای سیاسی – اجتماعی محدود نمانده و به باورهای اعتقادی نیز سرایت نمود، از این رو فرقه گرایی در دوران حیات امام صادق (ع) باب شده و درگستره ای وسیع رواج یافت، به گونه ای که علاوه برفرقههایی همچون «معتزله»،«خوارج»،«کیسانیه»،«زیدیه»،«اسماعیلیه» و... کفر و زندقه هم جان گرفته و جمعیت ملحدان اینجا وآنجا سربرآورده بودند.امام صادق (ع) درچنین شرایطی با آگاهی از خطری که جوهره عقیده اسلامی را تهدید میکرد، به منظور صیانت از رسالت خاتم انبیا(ص) و با بهره گیری از ضعف نسبی حاکمان، به تعلیم و ترویج معارف دینی پرداخت و بدین سبب به مُجَدِد شریعت محمدی (ص) و احیاگر دین در یکی از بزنگاههای تاریخی شهره گشت. یکی از آسیبهای اجتماعی گریبانگیر جامعه اسلامی در آن ایام، سوق یافتن اجتماع مسلمین به سوی پوچ گرایی و تهی شدن زندگیها از ایمان خالص بود. حال آنکه براساس تعالیم اسلام، بنیانهای اجتماع برایمان معنوی و تقوای الهی استوار بوده و افقهای پیش روی آحاد مسلمان را برادری، نیک اندیشی و خیرخواهی برای دیگران در چارچوب رعایتهای اخلاقی با محوریت مدارا شکل میدهد. درچنین شرایطی امام صادق(ع) از پایگاه علم وعصمت، تلاش مجدانهای را در راه تبیین و تعلیم شریعت محمدی(ص) آنچنانکه بود، آغاز نمود و با تربیت نسلی از اندیشمندان صالح، به معرفی اسلام ناب درگستره جغرافیای اسلامی اهتمام ورزید. آن حضرت(ع) دراین راه دو هدف عمده را مورد اهتمام قرار داده بود؛ 1- مقابله با انحرافهای عقیدتی، فکری و اخلاقی مسلمانان با معرفی حقیقت دین 2- آگاهی بخشی سیاسی نسبت به حرکتهای اجتماعی که درنهایت به سود یکی از دو طرف «اموی» یا «عباسی» منتهی میشد.